Verbinden door paddenstoelen speelgoed

Verbinden door paddenstoelen speelgoed

geschreven door Iris van der Wal, werkt met kinderen met een zorgvraag.

Materiaal verzamelen voor een uur spelen met een jongetje van zeven jaar. Een jongetje dat niet spreekt, een intensieve zorgvraag heeft en waarvan ik mag onderzoeken wat zijn behoeften en mogelijkheden zijn. Een prachtige opdracht!

paddenstoelen speelgoed

Maar nu dat materiaal. Ik gooi wat handpoppen, boekjes, Duplodieren en blokjes in een bigshopper. Op het laatste moment bedenk ik dat ik de doos met paddenstoelen (Little L) misschien ook kan gebruiken.

Ik kocht ze bij Nina omdat ik ze zelf zo leuk vond en altijd wel een manier bedenk om spelmateriaal te gebruiken.

paddenstoelen speelgoed

Hij komt los!

En wat schetst mijn verbazing? Het jongetje is heel even geïnteresseerd in de Duplodieren, maar dat komt voornamelijk omdat ik er liedjes bij zing. De boekjes laat hij links liggen. Maar de mooie doos met gekleurde strepen trekt zijn aandacht. Hij kijkt door het raampje naar de paddenstoelen. Ze rammelen los in de doos als hij ermee schudt. De paddenstoelen stuiteren alle kanten op. Dan maak ik de doos open en haal er een paddenstoel uit. Het jongetje pakt de gekleurde hoed vast, ik de stam en allebei houden we goed vast. De hoed plopt los. Het jochie lacht verrast: dat is een leuk spelletje!

Communicatie

Zo doen we er nog een paar. Dan rammelt hij zo hard met de doos dat alle paddenstoelen eruit stuiteren. Letterlijk, want de hoedjes zijn van siliconen gemaakt. We hebben samen de grootste lol en ik merk dat hij steeds meer geluiden gaat maken om mij duidelijk te maken wat hij wil. Het samen plezier maken doet iets met zijn communicatie! 

Dan doen we samen de hoedjes weer op de stammetjes en alles weer in de doos. Hij vindt het heel jammer dat het klaar is.

Samenwerken, om hulp vragen, plezier beleven, klanken stimuleren. Wat een ontzettend leuk materiaal is dit!

paddenstoelen speelgoed

Ervaringen

Wij zijn met onze klas van 8 leerlingen bij Nina geweest. Het ging om een VSO klas waarbij de leeftijd tussen de 11-16 jaar ligt en de leerlingen een ontwikkelingsleeftijd gemiddeld tussen 2-5 jaar hebben. Het was voor ons als leerkrachten best een beetje spannend, zou het uitje passend zijn bij onze doelgroep. We hadden ons ingeschreven voor spelen en een knutselactiviteit. Wat betreft het spel vroeg ik mij vooraf af of het aanwezige materiaal niet veel te klein zou zijn voor onze grote leerlingen. De knutselactiviteit leek mij vooraf al wel passend. Bij binnenkomst in de speelruimte van Nina waren mijn zorgen meteen verdwenen. Al onze leerlingen werden direct geprikkeld en uitgedaagd tot spel. Wij zijn twee uren bij Nina geweest waarbij we wat hebben gedronken en een cakeje hebben versierd, de leerlingen heel veel hebben gespeeld en we een ontzettend leuke sensorische fles hebben gemaakt. Nina haar benadering richting de leerlingen was rustig, geïnteresseerd en afgestemd op de leerling. Dit alles maakte dat de activiteit bij Nina goed passend was voor onze groep leerlingen en zeker voor herhaling vatbaar.

- Juf Marieke

Nina denkt met je mee en neemt de tijd om alles goed voor te bereiden. Haar workshops vallen erg goed in de smaak bij kids en Nina doet er alles aan om dit in goede banen te leiden, met veel enthousiasme.

Wij gaan in de toekomst vaker samenwerken met Nina en zouden haar zeker aanraden wanneer je een leuke, laagdrempelige kinderworkshop wil!

- Organisatie Markt van het Noorden

Wij hebben voor onze dochter van 9 een slijmworkshop gedaan. Absoluut een succes: Nina is betrokken, je hebt de bende niet in huis en het is niet duur. En het belangrijkste: de kids hebben enorm genoten!

- M.

Benieuwd naar alle
activiteiten?