

geschreven door Iris van der Wal, werkt met kinderen met een zorgvraag.
Materiaal verzamelen voor een uur spelen met een jongetje van zeven jaar. Een jongetje dat niet spreekt, een intensieve zorgvraag heeft en waarvan ik mag onderzoeken wat zijn behoeften en mogelijkheden zijn. Een prachtige opdracht!
Maar nu dat materiaal. Ik gooi wat handpoppen, boekjes, Duplodieren en blokjes in een bigshopper. Op het laatste moment bedenk ik dat ik de doos met paddenstoelen (Little L) misschien ook kan gebruiken.
Ik kocht ze bij Nina omdat ik ze zelf zo leuk vond en altijd wel een manier bedenk om spelmateriaal te gebruiken.
En wat schetst mijn verbazing? Het jongetje is heel even geïnteresseerd in de Duplodieren, maar dat komt voornamelijk omdat ik er liedjes bij zing. De boekjes laat hij links liggen. Maar de mooie doos met gekleurde strepen trekt zijn aandacht. Hij kijkt door het raampje naar de paddenstoelen. Ze rammelen los in de doos als hij ermee schudt. De paddenstoelen stuiteren alle kanten op. Dan maak ik de doos open en haal er een paddenstoel uit. Het jongetje pakt de gekleurde hoed vast, ik de stam en allebei houden we goed vast. De hoed plopt los. Het jochie lacht verrast: dat is een leuk spelletje!
Zo doen we er nog een paar. Dan rammelt hij zo hard met de doos dat alle paddenstoelen eruit stuiteren. Letterlijk, want de hoedjes zijn van siliconen gemaakt. We hebben samen de grootste lol en ik merk dat hij steeds meer geluiden gaat maken om mij duidelijk te maken wat hij wil. Het samen plezier maken doet iets met zijn communicatie!
Dan doen we samen de hoedjes weer op de stammetjes en alles weer in de doos. Hij vindt het heel jammer dat het klaar is.
Samenwerken, om hulp vragen, plezier beleven, klanken stimuleren. Wat een ontzettend leuk materiaal is dit!
Bekijk in onze agenda wanneer er weer activiteiten gepland staan of wanneer je Beleef het Us op een beurs of markt kunt vinden!